RECENSIONER
Surrealistiskt dansdrama på Atalante
2025, Britt Nordberg
”Först nyfiken, sedan förvånad, därefter road, till sist överrumplad, innan det är dags att diskret utgå mitt i dansen medveten om att ha stött på ett gäng frilansande musiker och dansare/koreografer med gedigen bakgrund men som dittills förunderligt nog undgått mig. Med mig ut bar jag på en märklig och överraskande upplevelse från en föreställning som ges än en gång – på Norges Nationaldag och 40-årsfirandet av Göteborgsvarvet.”
Mycket Queerare än så här blir det inte - Pina Bauschs Nelken på Sadlers Wells
2024, Lars Persson
”Femton år efter koreografens död spelas nu åter Pina Bauschs ”Nelken” på klassiska dansscenen Sadlers Wells i London. Dansscenen har återkommande tagit emot Bauschs gästspel sedan 1980-talet. Senast ”Nelken” visades här var 2005 och ensemblen är i stort sett utbytt men verket lever i högsta grad.
Titeln har en tydlig koppling till scenrummet, ett hav av 8000 rosa nejlikor som dansarna har att förhålla sig till. Inledningsvis trampar de försiktigt mellan blommorna och finner noga plats för sina fötter och stolar. Snart är dock försiktighet som bortblåst, stolar flyttas och läggs, dansare springer över fältet, kaos breder ut sig genom föreställningen, Bausch gör det inte lätt för dansarna (Inför urpremiären visste inte ensemblen hur scenbilden skulle se ut). Men alltid är det någon som försöker återställa en form av ordning, försöker städa upp, men förfallet lurar ständigt. Den mänskliga kampen mot entropin är dock dömd att misslyckas, men öven brutna, nertrampade nejlikor bär på en skönhet, på samma sätt som brustna drömmar. Kärleken överlever även när den trampas på och oavsett vad som läggs den till last.”